Derek Prince Menu
Tro 1
Tro Som Gave
Af Derek Prince

Tro, som afbildet i Det Nye Testamente i dets forskellige aspekter, stemmer altid overens med definitionen i Hebræerbrevet 11:1 "Tro er en vished om det, man håber på, overbevisning om det, der ikke ses." Alligevel udtrykker troens grundlæggende natur sig selv tydelig, men i beslægtede former:

1 Tro at leve efter.
2 Tro som gave.
3 Tro som frugt.


I denne undervisning vil vi undersøge kategori 2 – troens natur som en gave.

Naturen Af Åndelige Gaver

I 1 Kor. 12 om Helligåndens gaver indleder Paulus kapitlet med: "Men om åndelige gaver, brødre, ønsker jeg ikke, at I skal være uvidende." Så i vers 7-11 opregner han ni forskellige gaver:

"Men enhver gives Åndens åbenbaring til fælles bedste. Thi den ene gives visdomsordet ved Ånden, og den anden kundskabsord efter den samme Ånd; til en anden tro ved den samme Ånd, og til en anden gaver til helbredelse ved den ene Ånd, og til en anden at udføre mirakler, og til en anden profeti, og til en anden at bedømme ånder, til en anden forskellige slags tungemål og til en anden fortolkning af tungemål. Men en og samme Ånd virker alle disse ting og uddeler til hver enkelt individuelt, som han vil."

Nøgleordet for disse gavers særpræg er manifestation. Helligånden selv, der bor i en troende, er usynlig. Men når disse gaver virker gennem en troende, bliver Helligåndens tilstedeværelse manifesteret for menneskelige sanser – og resultaterne kan ses, høres eller mærkes.

Da disse gaver ikke er manifestationer af den troendes personlighed, men af Helligåndens Person i den troende, er de alle af overnaturlige karakter. I alle tilfælde er de resultater, de producerer, på et højere niveau, end vi troende nogensinde kunne opnås udelukkende ved vores egen evne, kun muligt gennem direkte, overnaturlig funktion af Helligånden. Ved disse gaver, og gennem den troende, kommer Helligånden frem fra det usynlige åndelige rige for at gøre direkte indvirkning på den fysiske verden af rum og tid.

Paulus fastslår to vigtige praktiske punkter vedrørende disse gaver. For det første distribueres de udelukkende efter Helligåndens skøn, i overensstemmelse med Hans suveræne formål for hver troende. Menneskets vilje eller præstation er ikke grundlaget for at modtage disse åndelige gaver. For det andet gives de "til hver enkelt ... til det fælles gavn" - til et nyttigt, praktisk formål. Som Bob Mumford har sagt, er Åndens gaver redskaber, ikke legetøj.

Det er ofte blevet påpeget, at disse ni gaver falder naturligt i tre grupper:

Tre Gaver Til At Udtrykke Sig.
Gaver, der virker gennem den troendes stemmeorganer: profeti, tungetale og udlægning af tungemål.

Tre Åbenbaringsgaver.
Gaver, der giver åndelig oplysning: visdomsord, kundskabsord og bedømmelse af ånder.

Tre Kraftgaver.
Gaver, der demonstrerer Guds overnaturlige kraft i det fysiske område: tro, gaver til helbredelse og udførelsen af mirakler.

Hav Guds Tro

Troens gave er den første af de tre magtgaver. Den adskiller sig fra de andre trosformer ved, at den er en suveræn, overnaturlig manifestation af Helligånden, der virker gennem den troende. I Matthæus 21 og Mark 11 læser vi, hvordan Jesus på vej ind i Jerusalem med sine disciple kom til et figentræ ved vejkanten. Jesus søgte frugt. Da han fandt ud af, at træet ikke indeholdt frugt, udtalte han en forbandelse over det og sagde: "Må ingen nogensinde mere spise frugt fra dig!" (Mark 11:14). Næste dag, da de passerede det samme træ, blev disciplene forbavsede over at se, at det inden for 24 timer var visnet. "Rabbi, se," kommenterede Peter, "figentræet, som du forbandede, er visnet" (Mark 11:21), hvortil Jesus svarede: "Tro på Gud" (vers 22). Dette er den normale engelske oversættelse. Men hvad Jesus sagde, i sin mest bogstavelige form, var: "Ha' Guds tro." Den særlige form for tro, vi taler om her, er tro, der er en gave. Det har sin oprindelse i Gud, ikke i mennesket – det er et aspekt af Guds egen evige natur. Gennem troens gave giver Helligånden en del af Guds tro direkte og overnaturligt til den troende. Dette er tro på et guddommeligt niveau, lige så højt over den menneskelige tro, som himlen er over jorden.

Ved at sige: "Ha' Guds tro", udfordrede Jesus sine disciple til at modtage og udøve denne form for tro, ligesom han selv havde gjort. Han fortsatte med at fortælle dem, at med denne tro ville de være i stand til at udrette meget:

"Sandelig siger jeg jer: Hvis I har tro og ikke tvivler, skal I ikke blot gøre, hvad der er sket med figentræet,
men selv om I siger til dette bjerg: 'Lad jer løftes og kastes i havet!' det skal ske." (Mattæus 21:21)

I Markus 11:23 taler Jesus om denne tro ikke kun til de disciple, der var til stede på det tidspunkt, men til alle at bruge ordet, udvider han sit løfte til alle troende:

"Sandelig siger jeg jer: Den, der siger til dette bjerg: 'Løft dig op og kast dig i havet' og ikke tvivler i sit hjerte, men tror, at det, han siger, skal ske, det skal få han få opfylft."

Jesus sætter ingen grænser for omfanget af denne form for tro. De sætninger, han bruger, er altomfattende: "Den, der siger. . . hvad han siger. . . skal bevilges ham." Der er ingen begrænsning med hensyn til den person, der taler, eller de ord, der tales. Det eneste, der betyder noget, er troens natur: det skal være Guds egen tro.

I Lukas 8:22-25, da Jesus og hans disciple krydsede Genesaret Sø i en båd, blev de pludselig overhalet af en unaturligt voldsom storm. Disciplene vækkede Jesus, som lå og sov i agterstavnen, og sagde: "Mester, Mester, vi går til grunde!" Optegnelsen fortsætter: "Og da han blev vækket, irettesatte han vinden og de brusende bølger, og de standsede, og det blev stille."

Det er klart, at den tro, Jesus udøvede her, ikke var på det menneskelige plan. Normalt er vinden og vandet ikke under menneskets kontrol. Men i nødens øjeblik fik Jesus en særlig formidling af Guds egen tro. Derefter opnåede han ved et ord talt med den tro, hvad ellers kun Gud alene kunne have gjort – den øjeblikkelige stilhed af stormen.

Bagefter spurgte Jesus sine disciple: "Hvor er jeres tro?" Med andre ord, "Hvorfor kunne I ikke have gjort det i stedet for mig?" Ville det ikke have været lige så nemt for disciplene at dæmpe stormen, som det var for ham – hvis de havde udøvet den rigtige form for tro? Men i kriseøjeblikket vakte stormen frygt i disciplenes hjerter og udelukkede dermed troen. Jesus åbnede på den anden side sit hjerte for Faderen og modtog fra ham den overnaturlige trosgave, der var nødvendig for at håndtere stormen.

Kvalitet, Ikke Kvantitet

Kort efter konfronterede Jesus en storm af en anden art – en dreng i fuldt epileptisk anfald. Jesus håndterede denne storm, som han havde den på Genesaret Sø. Han talte et autoritativt trosord, der drev den onde ånd ud af drengen. Da hans disciple spurgte, hvorfor de havde svigtet, sagde Jesus til dem klart: "På grund af jeres tros ringehed." Så fortsatte han med at sige:

"
Hvis du har tro som et sennepsfrø, skal du sige til dette bjerg: Flyt dig herfra og derhen," og det skal bevæge sig; og intet skal være umuligt for jer” (Matt 17:20).

Jesus bruger her et sennepsfrø som et mål for mængde. Matthæus 13:32 fortæller os, at et sennepsfrø er "mindre end alle andre frø." Jesus minder os om, at det ikke er mængden af tro, der betyder noget, men kvaliteten. Et sennepsfrø af denne slags tro er tilstrækkeligt til at flytte et bjerg!

Nær højdepunktet af sin jordiske tjeneste, uden for Lazarus grav, demonstrerede Jesus endnu en gang kraften i ord, der blev talt med denne form for tro. Han råbte med høj røst: "Lazarus, kom frem" (Joh 11:43). Denne korte befaling, drevet af overnaturlig tro, fik en mand, der var både død og begravet, til at komme gående ud af sin grav, i live og rask.

Denne form for tro findes i selve skabelseshandlingen:

”Ved Herrens ord blev himlen skabt, og ved hans munds ånde [bogstaveligt talt, Ånd] hele deres hær... For han talte, og det skete; Han befalede, og det stod fast" (Salme 33:6, 9)

Guds talte ord, drevet af hans Ånd, var den effektive agent i hele skabelsen.

Når troens gave er i funktion, bliver et menneske for en tid kanal for Guds egen tro. Den person, der taler, er ikke af den primære betydning - troen er det! Hvis det er Guds egen tro, der virker, er det lige så effektivt, om ordene bliver talt igennem direkte af Gud eller udtalt ved Åndens kraft gennem en menneskelig troendes mund. Når en troende opererer med denne guddommelige tro, er hans ord lige så effektive, som hvis Gud selv havde talt dem.

I alle disse eksempler blev overnaturlig tro udtrykt gennem et talt ord. Ved et talt ord fik Jesus figentræet til at visne, stillede stormen, kastede den onde ånd ud af den epileptiske dreng og kaldte Lazarus ud af graven. I Mark 11:23 udvidede han dette løfte til ethvert ord, der blev talt i tro, da han sagde: "Hvem der siger. . . hvad han siger. . . skal bevilges ham."

Nogle gange bliver et ord talt i bøn kanalen for troens gave. I Jakob 5:15 får vi at vide, at "troens bøn vil genoprette den, der er syg." Er der nogen tvivl om virkningen af den her beskrevne bøn? Dens resultater er garanteret. Bøn med denne form for gudgiven tro er uimodståelig. Hverken sygdom eller nogen anden tilstand i modstrid med Guds vilje kan stå imod den.

Som et eksempel på "troens bøn" henviser Jakob til Elias, som ved sin bøn først tilbageholdt al regn i tre et halvt år og derefter fik regnen til at falde igen (Jakob 5:17-18). Skriften er tydelig, at det at give og tilbageholde regn er et guddommeligt privilegium, udøvet af Gud selv (se 5 Mosebog 11:13-17; Jeremias 5:24; 14:22). Alligevel udøvede Elias denne prærogativ i tre et halvt år på Guds vegne. Jakob understreger, at Elias var "et menneske med en natur som vores" - et menneske ligesom resten af os. Men så længe han bad med Guds tro, var det ord, han udtalte, lige så effektivt som Guds egne bestemmelse.

Tro af denne art behøver ikke kun virke gennem et talt ord. Det var denne form for overnaturlig tro, der satte Jesus i stand til at gå på det stormfulde Galilæas Sø (se Mattæus 14:25-33). Han behøvede ikke at tale; Han gik bare ud over vandet. Da Peter fulgte Jesu eksempel og udøvede den samme slags tro, var han i stand til at gøre præcis, hvad Jesus gjorde – det vil sige, indtil han så væk fra Jesus til bølgerne – og hans tro forlod ham, og han begyndte at synke!

Jesu irettesættelse er meget oplysende. "O du lidet troende, hvorfor tvivlede du?" (Mattæus 14:31). Jesus irettesatte ikke Peter for at ville gå på vandet, men for at miste troen halvvejs. Don Basham har påpeget, at der er en guddommelig trang implanteret i ethvert menneskeligt hjerte til at træde ud i overnaturlig tro og gå på et plan over vores egen evnes niveau. Eftersom Gud selv anbragte denne trang i mennesket, irettesætter han os ikke for det. Tværtimod er han villig til at give os den tro, som vil sætte os i stand til at gøre det. Han er kun skuffet, når vi ikke holder længe nok fast i denne form for tro.

Gud Bevarer Initiativet

Når overnaturlig tro gives i en specifik situation for at opfylde et specifikt behov, forbliver den under Guds direkte kontrol, for det er Guds egen tro. Han giver det eller tilbageholder det efter eget skøn. Troen er som alle andre overnaturlige gaver, om hvilke Paulus siger: "Men én og samme Ånd virker alle disse ting og uddeler til hver enkelt, som han vil" (1 Kor. 12:11). Den nøglesætning i slutningen – "ligesom han vil" – betyder, at Gud selv bestemmer, hvornår og til hvem han vil give hver af disse gaver. Initiativet er hos Gud, ikke hos mennesker.

Dette var sandt, selv i Jesu selv tjeneste. Han forbandede ikke ethvert frugtesløst figentræ, heller ikke enhver storm, kaldte ikke enhver død mand ud af sin grav, og han gik heller ikke altid på vandet. Jesus var omhyggelig med at overlade initiativet i sin Faders hænder. I Johannesevangeliet 5:19 sagde han: "Sønnen kan intet gøre af sig selv, medmindre det er noget, han ser Faderen gøre; thi hvad Faderen end gør, det gør Sønnen også på samme måde." (Se også Joh. 14:10).
Initiativet var altid hos Faderen.

Vi må lære at være lige så ærbødige og forsigtige i vores forhold til Faderen, som Jesus var. Troens gave er ikke vores at befale, og den er heller ikke beregnet til at tilfredsstille vores personlige luner eller ambitioner. Det er gjort tilgængeligt efter Guds skøn for at opnå formål, der stammer fra Guds egne evige hensigter. Vi kan og må ikke fravriste Gud initiativet.

Afbildet som et "sennepsfrø" ligner troens gave to af åbenbaringsgaverne – visdomsord og kundskabsord. Visdom er retningsgivende; viden er informativ. Heldigvis for os, Gud, som har al visdom og al viden, belaster os ikke med det hele. Men i en situation, hvor vi har brug for vejledning, giver Han overnaturligt et "ord" af visdom - bare et lille "sennepsfrø" ud af hans samlede visdomsforråd. Eller når vi har brug for information, giver han et "ord" af viden - et lille "sennepsfrø" ud af hans samlede viden. Sådan er det med troens gave. Gud har al tro, men han giver os ikke det hele. I givne situationer, hvor vi har brug for tro på et højere niveau end vores eget, giver Gud et "sennepsfrø" ud af sit eget samlede lager.

Udstyr Til Evangelisering

Fra et andet synspunkt, som vi har set tidligere, er troens gave forbundet med de to andre kraftgaver: gaverne til helbredelse og udførelsen af mirakler. I praksis tjener troens gave ofte som en katalysator for at bringe de to andre gaver i funktion. Vi ser dette i Filips tjeneste i Apostlenes Gerninger 8:5-7:

"Og Filip drog ned til byen Samaria og begyndte at forkynde Kristus for dem. Og skarerne gav i enighed agt på, hvad der blev sagt af Filip, mens de hørte og så de tegn, som han gjorde. Thi for mange, som havde urene Ånder, gik de ud af dem og råbte med høj Røst; og mange, som var lamme, blev helbredt."

I den første fase af tjenesten uddrev Filip onde ånder. Som med Jesus i Matthæus 17:17-20 og andre steder, gjorde han det ved det talte ord gennem udøvelsen af troens gave. I den anden fase af Filips tjeneste kom de to tilknyttede gaver af helbredelser og mirakler i funktion. Som et resultat blev der udført mirakler, og lamme blev helbredt.

Resumé

Sammenfattende ser vi, at troens gave er en af Helligåndens ni gaver (1 Kori. 12:7-11), hver en overnaturlig manifestation af Helligånden, der bor i en troende og virker gennem ham. I troens gave giver Helligånden os midlertidigt en del af Guds egen tro – tro på et guddommeligt niveau, langt over det menneskelige. I stedet for kvantiteten er kvaliteten afgørende, hvor et "sennepsfrø" af denne slags tro er tilstrækkeligt til at flytte et bjerg.

Troens gave virker ofte gennem et talt ord (nogle gange talt i bøn), hvorved Jesus fik et figentræ til at visne, stilnede en storm, drev onde ånder ud og kaldte Lazarus til live.

Det var denne form for tro, der gjorde det muligt for Jesus – og Peter – at gå på de stormfulde bølger. Gud har indplantet i mennesket en trang til at udøve denne form for tro, og han irettesætter os ikke for at gøre det. Som Jesus viste, skal initiativet altid overlades til Gud. Må vi altid være lydige over for Jesu udfordring i Mark 11:22, "Ha' tro på Gud", og klogt og effektivt bruge troens gave.

Tro 2: Tro Som En Frugt
OP